ခိုးဝင္ စစ္တေကာင္းဘဂၤလီမ်ား (သို႕မဟုတ္) ႐ိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးတု ဖန္တီး ေတာင္းဆိုေန ၾကသူမ်ား၏ သမိုင္းလိမ္ အေထာက္အထား မ်ားအား ဆန္းစစ္ေလ့လာျခင္း
“႐ိုဟင္ဂ်ာ” ဟူေသာေဝါဟာရကို ဘဂၤလီမြတ္စလင္တို႔ စတင္သံုးစြဲ ခဲ့သည္မွာ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရခိုင္တို႔အေနျဖင့္ ျပည္နယ္ ေတာင္းဆိုမႈ ျမင့္မားလာခ်ိန္တြင္ ဘဂၤလီ တို႔ကလည္း တိုင္းရင္းသား အခြင့္အေရးအတြက္ ေတာင္းဆို လာၾကေၾကာင္း၊ ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ “႐ိုဟင္ဂ်ာႏွင့္ ကမန္ လူမ်ိဳးစုမ်ား” စာအုပ္ကို ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕ ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမ်ိဳးသား ေသြးစည္းညီညြတ္ေရး အဖြဲ႔မွ ပံုႏွိပ္ ထုတ္ေဝေၾကာင္း၊ ေဆာင္းပါးဆရာ ေမာင္သံလြင္ ဆိုသူကလည္း ႐ိုဟင္ဂ်ာလူမ်ိဳးမ်ား အေၾကာင္းကို ျမဝတီ မဂၢဇင္းတြင္ ေရးသားကာ တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ လမ္းေၾကာင္း ျပခဲ့ေၾကာင္း၊ အဂၤလိပ္တို႔ ရခိုင္ ျပည္နယ္ကိုသိမ္းပိုက္စဥ္ အခ်ိန္အထိ ႐ိုဟင္ဂ်ာဟူေသာ ေဝါဟာရ မေပၚေသးဘဲ ကိုလိုနီေခတ္ သမိုင္း ဆရာမ်ား ေရးသားသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္း၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ သမိုင္းတြင္လည္း မေတြ႕ရွိရေၾကာင္း မ်ားကို ေဒါက္တာျမင့္သိန္း (သမိုင္း သုေတသန ဦးစီးဌာန)မွ သုေတသနျပဳ တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ေဒါက္တာျမင့္သိန္း တင္ျပခဲ့တဲ့ အထက္ပါ အေၾကာင္း အရာမ်ားဟာ အၾကမ္းဖ်င္းျဖစ္ၿပီးေတာ့ ဆက္စပ္ ေလ့လာစရာ လမ္းေၾကာင္းမ်ားစြာ ရွိေန ေသးေၾကာင္း မီးေမာင္း ထိုးျပထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ရခိုင္ျပည္နယ္ အစီရင္ခံစာမ်ား၊ အဂၤလိပ္ အေရးပိုင္မင္းတို႔ မွတ္တမ္းမ်ား၊ မ်ိဳးခ်စ္ေခါင္းေဆာင္ မွတ္တမ္းမ်ားနဲ႔ သမိုင္း သုေတသန ပညာရွင္တို႔ရဲ႕ သုေတသန စာတမ္းမ်ားထဲမွ “႐ိုဟင္ဂ်ာ” ဟူေသာလူမ်ိဳးတု အေၾကာင္းကို ေအာက္ပါအတိုင္း အႏွစ္ခ်ဳပ္တင္ျပ လိုက္ရပါတယ္။
ဘဂၤလီမြတ္ စလင္တို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ ကိုလိုနီေခတ္တြင္ အလံုးအရင္းျဖင့္ ဝင္ေရာက္ လာၾကၿပီး ကိုလိုနီေခတ္အတြင္း အဂၤလိပ္ အာဏာပိုင္တို႔၏ အကူအညီ အေထာက္အပံ့ျဖင့္ မြတ္စလင္ ခ႐ိုနီ/ေျမပိုင္ရွင္၊ လုပ္ငန္းပိုင္ရွင္မ်ား ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္ ခဲ့ၾကသည္။
ဘဂၤလီမြတ္စလင္မ်ား အလံုးအရင္းျဖင့္ ဝင္ေရာက္ လာသည့္ ကာလသည္ ၁၈၃၉-ခုႏွစ္ ျဖစ္ၿပီး တိုးခ်ဲ႕ လယ္ယာေျမမ်ား လုပ္ကိုင္ရန္အတြက္ စစ္တေကာင္း အရပ္မွ ဘဂၤလီမ်ားႏွင့္ မဒရပ္မွ ဆူရ္တီမ်ား ဝင္ေရာက္လာျခင္း ျဖစ္သည္။
၁၈၇၂-ခုႏွစ္ သန္းေခါင္ စာရင္းအရ စစ္ေတြခ႐ိုင္ အတြင္း မြတ္စလင္ ဦးေရ (၅၈၂၃၅)ဦး ရွိရာမွ ၁၉၀၁-ခုႏွစ္ သန္းေခါင္စာရင္း အရ (၁၇၈၆၄၂)ဦးေရ ရွိလာသည္။ ျပည္သူ႔ က်န္းမာေရးဝန္၏ (၁၉၃၀-၃၁) အစီရင္ခံစာတြင္ သာမာန္အားျဖင့္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ စစ္တေကာင္းသား ကူလီေပါင္း (၄၀၀၀၀) ေက်ာ္ ဝင္ေလ႔ရွိေၾကာင္း သိရသည္။ (၁၉၃၁) သန္းေခါင္စာရင္းအရ စစ္ေတြခရိုင္အတြင္း ေနထိုင္ေသာ အိႏၵိယသား ေယာက်ၤားေပါင္း (၂၅၀၀၀၀)ေက်ာ္ ရွိေၾကာင္း သိရသည္။ စစ္ေတြခရိုင္တြင္ ေနထိုင္ေသာ အိႏၵိယသားမ်ား အနက္ ၈၈ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ စစ္တေကာင္း ဘဂၤလီကုလားမ်ား ျဖစ္သည္။
ရခိုင္ျပည္အတြင္း မွီတင္းေနထိုင္ၾကသည့္ တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ၎ဘဂၤလီ မြတ္စလင္ ကုလားမ်ား၏ ႏိုင္ငံေရး ရန္လိုမႈေၾကာင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ အတြင္းမွ တျဖည္းျဖည္း အင္အား ယုတ္ေလ်ာ့လာကာ လြတ္လပ္ေရး မရခင္ကာလႏွင့္ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ဦး အခ်ိန္အထိ ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ပါကစၥတန္ ႏိုင္ငံဟုပင္ ဘဂၤလီ မြတ္စလင္ကုလားတို႔က ေၾကြးေၾကာ္ခဲ့သည္။
ဒုတိယကမာၻစစ္ဦး ၁၉၄၂ ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလိပ္တို႔ လက္နက္တပ္ဆင္ ေပးခဲ့ေသာေၾကာင့္ အဂၤလိပ္ စစ္တပ္ထဲမွ ဘဂၤလီ မြတ္စလင္ကုလားမ်ား၊ အိႏၵိယ မြတ္စလင္ ကုလားမ်ားသည္ ရခိုင္ေဒသတြင္း ရွိႏွင့္ၿပီးျဖစ္သည့္ ဘဂၤလီ မြတ္စလင္ ကုလားမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းကာ ရခိုင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားအား ဂ်ီဟဒ္စစ္ပြဲ ဆင္ႏႊဲ၍ လယ္ယာေျမမ်ားႏွင့္ တိုင္းရင္းသားတို႔ ပိုင္ဆိုင္ေသာ ဥစၥာပစၥည္းမ်ားကို သိမ္းယူခဲ့သည္။
၎ သိမ္းယူထားေသာ လယ္ယာေျမမ်ားႏွင့္ ရခိုင္ျပည္အတြင္း သယံဇာတ မ်ားသည္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းတြင္ စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည့္ မူဂ်ာဟစ္ သူပုန္မ်ား၏ အဓိက ရံပံုေငြျဖစ္ခဲ့ၿပီး၊ ပါကစၥတန္ ႏိုင္ငံအစိုးရ ကလည္း မူဂ်ာဟစ္တို႔ကို အဓိက ေထာက္ပံ့ခဲ့သည္။ ထို မူဂ်ာဟစ္ သူပုန္အဖြဲ႔ စတင္ဖြဲ႕စည္း သည့္ ကာလအထိ “႐ိုဟင္ဂ်ာ” ဟူေသာ ေဝါဟာရ မေပၚေပါက္ေသးေပ။
၁၉၄၇ ခုႏွစ္ (Jami-tul Ulema-e) အသင္းမွ ေခါင္းေဆာင္ၿပီး စီတန္း လွည့္လည္ရာတြင္ ပါကစၥတန္ အဓြန္႔ ရွည္ပါေစ ဟု ေၾကြးေၾကာ္ ခဲ့ၾကသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးေနာက္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္တြင္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏု ေတြ႕ၾကံဳခဲ့ရသည့္ ႏိုင္ငံေရး အၾကပ္အတည္း မ်ားသည္ ရခိုင္ေဒသတြင္းႏွင့္ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ ဘဂၤလီ မြတ္စလင္မ်ား၏ အသံုးခ်ရာ ပင္မ အခြင့္အေရး ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ (၃)ရက္ေန႔တြင္ ေျမပံုၿမိဳ႕နယ္၌ က်င္းပသည့္ ရခိုင္ အမ်ိဳးသား ညီလာခံတြင္ ရခိုင္သားတို႔၏ သေဘာထား တင္းမာမႈေၾကာင့္ ေထာက္ခံမဲ မရေသာ ဖဆပလသည္ အၾကပ္အတည္း ေတြ႕ခဲ့ရာ ဦးႏုက မြတ္စလင္ အမ်ားစု၏ ေထာက္ခံမဲရေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ သျဖင့္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးအတြင္း ဘဂၤလီ မြတ္စလင္မ်ား၏ အ႐ႈပ္အေထြးမ်ား စတင္ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။
ဖဆပလ မဲအႏိုင္ ရေရးအတြက္ ထိုအခ်ိန္က ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီး ဦးဧေမာင္(ခ) အဒူလာဒစ္၏ ေထာက္ခံမႈျဖင့္ ဘဂၤလီမ်ားကို ေခၚသြင္းလာသည္။ ဘူးသီးေတာင္တြင္ အဘူခိုင္ဆိုသူက ဖဆပလ ဥကၠဌ၊ လဝကတို႔ႏွင့္ ေပါင္းကာ အိမ္ေထာင္စု စာရင္းမ်ားလုပ္ၿပီးမွ တစ္ဘက္ႏိုင္ငံမွ ဘဂၤလီမ်ားကို ေခၚသြင္းလာရာ ရြာေပါင္း (၄၀)ေက်ာ္ခန္႔ တမဟုတ္ခ်င္း ေရာက္ရွိလာသည္။ ထိုသို႔ေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ အမွားမ်ားသည္ ႏိုင္ငံ အတြက္ ယေန႔တိုင္ နစ္နာမႈမ်ားစြာ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
၁၉၅၁ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လတြင္ အစိုးရ၏ ႏိုင္ငံေရး အၾကပ္အတည္းကို အခြင့္ ေကာင္းယူကာ ဘဂၤလီ မြတ္စလင္မ်ားသည္ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ရွိ အလယ္ သံေက်ာ္ရြာတြင္ အစည္းအေဝး ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ရခိုင္ျပည္နယ္ကို အစၥလာမ္ ဘာသာ ျပည္နယ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ သတ္မွတ္ေပးရန္ အခ်က္ (၂၄)ခ်က္ကို ဗဟိုအစိုးရသို႔ တင္ျပ ေတာင္းဆိုခဲ့သည္။ ၎ေတာင္းဆိုခ်က္ကို ဗဟိုအစိုးရ ပယ္ခ်ခဲ့သည့္ ေနာက္တြင္ “႐ိုဟင္ဂ်ာ” လူမ်ိဳးတုကို တီထြင္ကာ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လတြင္ စတင္အသံုးျပဳ၍ တိုင္းရင္းသား အျဖစ္ ေတာင္းဆိုခဲ့သည္။
ဘဂၤလီမ်ားကို ႐ိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးအျဖစ္ ပံုေဖာ္ရန္ အဓိက ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾက သူမ်ားမွာ မြတ္စလင္ ပညာတတ္မ်ား ျဖစ္သည့္ M.A Tiralias Ba Tha ၊ ေမာင္သံလြင္ႏွင့္ ေမာင္ေတာ ပါလီမန္အမတ္ အဘဒူဂါဖိစ္တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ၎တို႕ကို ေနာက္ကြယ္မွ ပံ့ပိုးသူမ်ားမွာ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ ဗမာမြတ္စလင္ အစည္းအ႐ံုး ျဖစ္ေၾကာင္း အလယ္သံေက်ာ္ အစီရင္ခံစာ လက္ႏွိပ္စက္မူတြင္ အတိအလင္း ေဖာ္ျပထားသည္။
ေမာင္ေတာ ပါလီမန္အမတ္ အဘဒူဂါဖိစ္သည္ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ (၂၁)ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္၌ သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲ တစ္ခုျပဳလုပ္ကာ ရခိုင္-ပထန္-အာရပ္ ေသြးေႏွာမ်ားသည္ ႐ိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရခိုင္-ဘဂၤလီ-အူရဒူ-ပါရွန္-အာရ္ဗီ စကားမ်ားကို ေရာေႏွာရာမွ ႐ိုဟင္ဂ်ာ ဘာသာစကား ျဖစ္လာေၾကာင္း စတင္ ဝါဒျဖန္႔ခဲ့သည္။
အမွန္တကယ္အားျဖင့္ ၎တို႔၏ စကားမ်ားသည္ ဘဂၤလီ စကားမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ၎တို႔ေျပာေသာ စကားသည္ စစ္တေကာင္း ေအာက္ပိုင္းမွ ေျပာေသာ စကားျဖစ္သည္။ ဘေဂၤါတြင္ စစ္တေကာင္း အထက္ပိုင္း စကားႏွင့္ ေအာက္ပိုင္း စကားဟူ၍ စကားႏွစ္မ်ိဳး ရွိသည္။ စကားႏွစ္မ်ိဳးသည္ အနည္းငယ္ ကြဲသည္။ စစ္တေကာင္း အထက္ပိုင္း သံုးသည့္ စကားသည္ ယခုအခါ တြင္က်ယ္ ေနရာယူလာၿပီး ဇတ္ျမင့္တို႔သံုးေသာ စကားျဖစ္လာရာ ေအာက္ပိုင္းသံုး စကားသည္ ဘေဂၤါတြင္ အသံုးအလြန္ နည္းေသာ စကားျဖစ္ လာသည္။ ထိုစကားကိုပင္ ႐ိုဟင္ဂ်ာ ဘာသာစကားဟူ၍ သတ္မွတ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
၎ ပါလီမန္အမတ္ ဘဂၤလီမြတ္စလင္လူမ်ိဳး အဘဒူဂါဖိစ္သည္ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္တြင္ လက္နက္ခ်ခဲ့သည့္ မူဂ်ာဟစ္ လက္နက္ခ် အခမ္းအနားတြင္ ထိုစဥ္က ဒုတိယဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ ေအာင္ႀကီး ေျပာၾကားမည့္ မိန္႔ခြန္း၌ ရခိုင္ ေဒသတြင္း ေဒသခံ တိုင္းရင္းသားမ်ား ေနရာတြင္ “႐ိုဟင္ဂ်ာ”လူမ်ိဳးမ်ား ထည့္သြင္း ေျပာၾကားရန္ ဖိအားေပး ေတာင္းဆိုခဲ့သျဖင့္ ႐ိုဟင္ဂ်ာေဝါဟာ ရကို နားမလည္ေသာ ဒုတိယဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ေအာင္ႀကီးမွ ေပါ႔ေပါ႔ဆဆ သံုးစြဲခဲ့ရာ ေနာင္တြင္ မွတ္တမ္းတစ္ခုအျဖစ္ မြတ္စလင္ ႏိုင္ငံေရးသမား တို႔က ဝါဒျဖန္႔ အသံုးခ်ခဲ့သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံကို ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံအျဖစ္ ေၾကညာၿပီးခ်ိန္တြင္ မြတ္စလင္ တို႔ကလည္း မယူခ႐ိုင္ နယ္ျခားေဒသကို ႐ိုဟင္ဂ်ာ မြတ္စလင္ျပည္နယ္ အျဖစ္ လႊဲေျပာင္းေပးရန္ ေတာင္းဆိုခဲ့သည္။ ဗဟိုအစိုးရမွ ျငင္းပယ္ခဲ့သည့္ အခါတြင္ ဘဂၤလီ ပညာတတ္မ်ားႏွင့္ မြတ္စလင္ အမတ္မ်ား ပူးေပါင္းကာ ႐ိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးသည္ တိုင္းရင္းသားျဖစ္ေၾကာင္း ပိုမို ဝါဒျဖန္႔ခဲ့ၾကသည္။
၁၉၆၀ ခုႏွစ္ မဲဆြယ္ကာလတြင္ ဦးႏု(သန္႔ရွင္း)ႏွင့္ ဦးဘေဆြ(တည္ျမဲ) တို႔သည္ ႐ိုဟင္ဂ်ာ ဆိုသည့္ အနက္ အဓိပၸါယ္ကို မစဥ္းစားဘဲ ဘဂၤလီမ်ားက ၎တို႔မိမိကိုယ္မိမိ ရည္ညႊန္း ဝါဒျဖန္႔သည့္ ႐ိုဟင္ဂ်ာဟူေသာ ေဝါဟာရကို မၾကာခဏ သံုးစြဲခဲ့သည္က ေနာင္တြင္ အ႐ႈပ္အရွင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚလာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။*
၁၉၆၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ အႏိုင္ရခဲ့ေသာ ဦးႏုသည္ မိမိကိုအားေပး ေထာက္ခံခဲ့သည့္ စစ္တေကာင္း ဘဂၤလီမ်ားကို ေက်းဇူးဆပ္သည့္ အေနျဖင့္ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္ ႏွစ္လည္ပိုင္းတြင္ ျမန္မာ့အသံ၌ အဂၤလိပ္ဘာသာ၊ ဟိႏၵဴ ဘာသာ၊ ႐ိုဟင္ဂ်ာဘာသာ ဟူ၍ အသံလႊင့္ခြင့္ျပဳခဲ့သည္။
ထိုအသံလႊင့္ ခြင့္ျပဳခ်က္သည္ အဂၤလိပ္ဘာသာ၊ ဟိႏၵဴဘာသာ တို႔နည္းတူ ႏိုင္ငံျခား ဘာသာဟု အဓိပၸါယ္ သက္ေရာက္ေစေသာ္လည္း ေနာင္တြင္ မြတ္စလင္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားက အဓိပၸါယ္တမ်ိဳး ဖြင့္ဆိုခဲ့ၾကသည္။
ပါလီမန္အမတ္ ဦးရာရွစ္ ဦးေဆာင္ေသာ ဗမာမြတ္စလင္ အဖြဲ႕သည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အတြင္း ဓမၼာ႐ံုရွိသျဖင့္ မြတ္စလင္ေက်ာင္းသားမ်ား ဝတ္ျပဳ ဆုေတာင္းႏိုင္ရန္ ဗလီေဆာက္လုပ္ခြင့္ ေတာင္းဆိုခဲ့သည္။ ဦးရာရွစ္သည္ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ မြတ္စလင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ျဖစ္သည့္ ႐ိုဟင္ဂ်ာ မြတ္စလင္အဖြဲ႕၊ ရခိုင္မြတ္စလင္ အဖြဲ႕တို႔ကိုလည္း ေထာက္ပံ့ ထားကာ ပုဂၢလိကပိုင္ ပညာေရး ေလာကတြင္ ႐ိုဟင္ဂ်ာလူမ်ိဳး အမည္ကို တိတ္တဆိတ္ ထည့္သြင္းခဲ့သည္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာလူမ်ိဳး တို႔သည္ တိုင္းရင္းသား မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ေဇာင္းေပးေရးသားရန္ စာေပေလာကတြင္ တာဝန္ယူ ခဲ့သည္မွာ ဦးရာရွစ္ပင္ ျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ ဘဂၤလီမြတ္စလင္မ်ား၏ ဖိအားေပး ေတာင္းဆိုမႈမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အၾကပ္အတည္း မ်ိဳးစံု ႀကံဳေတြ႔ ေနရေသာ ဦးႏုသည္ မည္သို႔မွ နည္းလမ္း မႀကံဆ ႏိုင္ေတာ့သည့္အခါ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဦးေနဝင္းသည္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္၊ မတ္လ (၂)ရက္ေန႔တြင္ အာဏာသိမ္းခဲ့သည္။ တပ္မေတာ္မွ အာဏာ သိမ္းၿပီးသည့္ ေနာက္တြင္ “႐ိုဟင္ဂ်ာ” အမည္သံုးစြဲမႈသည္ ႏိုင္ငံေရး ေလာကမွ ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့ၿပီး ျမန္မာ့အသံမွလည္း ဟိႏၵဴဘာသာႏွင့္ ႐ိုဟင္ဂ်ာဘာသာ အစီအစဥ္မ်ား အဆံုးသတ္သြားကာ ျမန္မာ၊ ကရင္၊ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ခ်င္း၊ ကယား၊ မြန္၊ ရခိုင္ စသည့္ တိုင္းရင္းသားဘာသာ စကားမ်ားကို အမ်ိဳးသားဘာသာ စကားအျဖစ္ တိုးခ်ဲ႕ ထုတ္လႊင့္ခဲ့သည္။
ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီဥကၠဌသည္ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၁၂) ရက္မွ (၁၉)ရက္အထိ ပါကစၥတန္သို႔ သြားေရာက္ လည္ပတ္ရာတြင္ အေရွ႕ ပါကစၥတန္ (ယခု ဘဂၤလားေဒ့ရွ္) နယ္ျခား ျပႆနာႏွင့္ အေရွ႕ပါကစၥတန္မွ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ခိုးဝင္လာေသာ တရားမဝင္ ဘဂၤလီ (၂၅၀၀၀၀)ႏွင့္ပက္ သက္၍ ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
၁၉၇၁ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ဘဂၤလားေဒ႔ရွ္ လြတ္ေျမာက္ေရး စစ္ပြဲႀကီးတြင္ ထြက္ေျပးၾကေသာ ဘဂၤလီ စစ္ေျပးဒုကၡသည္ မ်ားသည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ အတြင္းသို႔ (၁၀)သန္း ႏွင့္ ျမန္မာနိုင္ငံ အတြင္းသို႔ (၁.၅)သန္းခန္႔ ရွိခဲ့သည္ဟု BBC ကေဖာ္ျပခဲ့သည္။*
ထိုဒုကၡသည္မ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ေရာက္ရွိၿပီးေသာ ဘဂၤလီမ်ား၏ အကူအညီျဖင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္းတြင္ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ေရာက္ႏွင့္ၿပီးေသာ သူမ်ား၏ အကူအညီျဖင့္ မဆံုးႏိုင္ေသာ ဘဂၤလီမြတ္စလင္ မ်ားဝင္ေရာက္လာၾကၿပီး ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမည္ခံသူမ်ား အ့ံမခန္း တိုးပြားလာသည္။*
ထို႔ေနာက္ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ႐ိုဟင္ဂ်ာလႈပ္ရွားမႈ ျပန္လည္ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမည္ခံသူမ်ားသည္ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီအား မိမိတို႔၏ လိုလားခ်က္မ်ားကို တင္ျပ ေတာင္းခံခဲ့ၾကသည္။ လူနည္းစုလူမ်ိဳး ရပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္းကို မြတ္စလင္ ျပည္နယ္အျဖစ္ ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။
ဘဂၤလီ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္သို႔ သြားေရာက္ၾကၿပီး “Arakan Rohingya Liberation Frint”ကို တည္ေထာင္ကာ ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရး ေၾကြးေၾကာ္ခဲ့ၾကသည္။ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီက ၎တို႔ေတာင္းဆို သမွ်ကို ပယ္ခ်ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္တိုင္ ႐ိုဟင္ဂ်ာအမည္ကို မၾကားရေတာ့ေပ။*
၁၉၇၈ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္အစိုးရသည္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ နယ္စပ္ ရခိုင္တြင္ နဂါးမင္း စစ္ဆင္ေရးျဖင့္ လူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရးကို ၾကပ္မတ္ခဲ့သည္။ အဖမ္းမခံလိုေသာ ဘဂၤလီမ်ားသည္ မိမိတို႔ကိုယ္မိမိ ႐ိုဟင္ဂ်ာ မ်ားဟု သတ္မွတ္ကာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္သို႔ ေျပးဝင္ခိုလႈံၾကသည္။ အစိုးရသည္ ၎ဘဂၤလီမ်ားကို အိမ္နီးနားခ်င္းႏိုင္ငံမွ မုန္တိုင္းဒဏ္ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းလာေရာက္ အေျခခ် ေနထိုင္သူမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ၎အျဖစ္အပ်က္သည္ ေနာင္တြင္ ျမန္မာတို႔ နစ္နာ၍ ဘဂၤလီတို႔ ေကာင္းစားခဲ့သည္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္သို႔ ထြက္ေျပးသြားေသာ ဘဂၤလီမ်ားသည္ ျမန္မာမွတ္ပံုတင္မ်ား ကိုင္ေဆာင္ထားၾကၿပီး ၎မွတ္ပံုတင္မ်ားမွာ ရခိုင္ ျပည္နယ္ရွိ လ.ဝ.က ဝန္ထမ္းမ်ား အဂတိလိုက္စား၍ ထုတ္ေပးထားျခင္း ျဖစ္ၿပီး အမ်ားစုမွာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္တြင္ ျပဳလုပ္သည့္ အတုမ်ားျဖစ္သည္။ အေမရိကန္ႏွင့္ တ႐ုတ္တို႔က ျမန္မာအစိုးရအား ဖိအားေပးေသာအခါ ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမည္ခံမ်ားကို ျမန္မာျပည္အတြင္း ျပည္လည္ဝင္ခြင့္ ျပဳခဲ့ရသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဟသာၤစီမံကိန္း အမည္ျဖင့္ ၁၉၇၈ ၊ ၾသဂုတ္လ (၁)ရက္မွ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ (၅)ရက္အထိ ၎တို႔ကို ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ျပန္လည္ လက္ခံခဲ့ရသည္။ ထြက္ေျပးသြားေသာ ဘဂၤလီအေရအတြက္ထက္ (၂)ဆ မက မ်ားျပားေၾကာင္း မွတ္တမ္းတို႔က ဆိုပါသည္။*
၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာ့နိုင္ငံေရး ေသြးေရာင္လႊမ္းေသာ ကာလ၌ ဘဂၤလီ မြတ္စလင္မ်ား၏ မူလ အႀကံအစည္ျဖစ္ေသာ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႔အား အျပတ္ရွင္း၍ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံမွ ဘဂၤလီမ်ားျဖင့္ အစားထိုးရန္ စီစဥ္ေဆာင္ ရြက္ခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၈၈ ခု၊ ေမလ (၁၃)ရက္ေန႔တြင္ ေမာင္ေတာရဲတပ္ဖြဲ႕မွ ရဲတပ္ၾကပ္ႀကီး ဘဒူျမာဦးေဆာင္ေသာ ဘဂၤလီမြတ္စလင္ ၅ေသာင္းခန္႔သည္ ေမာင္ေတာ အာဏာပိုင္မ်ား မရွိသည္ကို အခြင့္အေရးယူကာ ေမာင္ေတာ ၿမိဳ႕ကို ဝန္းရံပိတ္ဆို႔ တိုက္ခိုက္ခဲ့သည္။ ထိုျဖစ္စဥ္တြင္ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕ျပင္ရွိ ရခိုင္ရြာမ်ား ဖ်က္စီးခံခဲ့ရကာ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ား ေသေၾကပ်က္စီး ခဲ့သည္။ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕ခံ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ား၊ လံုထိန္းႏွင့္ ရဲတပ္ဖြဲ႔ တို႔မွ အျပင္းအထန္ ခုခံသျဖင့္ ဘဂၤလီ မြတ္စလင္တို႔၏ ရည္ရယ္ခ်က္ပ်က္ ခဲ့ရသည္။*
တပ္မေတာ္အစိုးရ အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ ႐ိုဟင္ဂ်ာအမည္ ဝါဒျဖန္႔ မႈသည္လည္း အနည္းငယ္ ၿငိမ္သက္ခဲ့သည္။ ေခတ္သစ္ ဝါဒျဖန္႔နည္းအျဖစ္ ျပည္ပေန မြတ္စလင္ ေခတ္ပညာတတ္ အခ်ိဳ႕သည္ မြတ္စလင္ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ေထာက္ပံ့မႈကို ယူကာ ႐ိုဟင္ဂ်ာအမည္ကို လူသိမ်ားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ၾကသည္။ Wedsite ေထာင္ျခင္း၊ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းတို႔ကို ေဆာင္ရြက္လာသည္။ အင္တာနက္တြင္ ေလ႔လာၾကည့္သည့္အခါ ရိုဟင္ဂ်ာဝဘ္ဆိုက္မ်ား အမ်ားအျပား ေတြ႕ရၿပီး ၎တို႔၏ စာမ်က္ႏွာ မ်ားတြင္ (Rohingya Language & Rohingya Culture) စသည္တို႔ ထည့္သြင္း ထားသည့္အျပင္ ရိုဟင္ဂ်ာ ဘာသာစကား သင္နည္းကိုပါ ထည့္သြင္းထား ၾကသည္။ တိုင္းရင္းသား အခြင့္အေရး ေတာင္းဆိုရန္ အကြက္က်က် စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ ျခင္းျဖစ္ၿပီး ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အလွည့္ အေျပာင္းတိုင္းတြင္ ဘဂၤလီမြတ္စလင္တို႔ အေနျဖင့္ အစၥလာမ္ဘာသာ ပ်ံ႕ပြားေရးနွင့္ ၎တို႔၏ အမ်ိဳးသား အက်ိဳးစီးပြား အတြက္ အပူ/အေအး နည္းလမ္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ က်င့္သံုး ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကေၾကာင္း ေလ့လာသိရွိ ရသည္။
နိဂံုးခ်ဳပ္တင္ျပရလွ်င္- *“႐ိုဟင္ဂ်ာ” ဟူေသာ ေဝါဟာရကို ၎ဘဂၤလီ မြတ္စလင္တို႔ စတင္ဖန္တီး ခဲ့သည့္ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္တြင္မွ စတင္ သိရွိခဲ့ရၿပီး ၎ “႐ိုဟင္ဂ်ာ”ဟူေသာ ေဝါဟာရကို ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ ျဖစ္စဥ္သမိုင္းတို႔တြင္ ထိုကာလထက္ေစာစြာ မေတြ႕ရွိရေပ။ ထို႔ျပင္ ျမန္မာနိုင္ငံ ေရွးေဟာင္း သုေတသန အေထာက္အထား တို႔အရ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ အတြင္း အဆိုပါ ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမည္ခံသူမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမႈ အေထာက္အထား၊ စာေပ အေထာက္အထား၊ အေျခခ် ေနထိုင္မႈ အေထာက္အထား စသည့္ သမိုင္းဝင္ အေထာက္အထားမ်ား လံုးဝရွိမေနပါ။
ျမန္မာျပည္တြင္း အတူေန တိုင္းရင္းသား အမ်ားစုသည္ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ေတာင္တန္းေဒသတခ်ိဳ႕၌ ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ အနည္းစုႏွင့္ ႐ိုးရာ နတ္ကိုးကြယ္မႈမ်ား ရွိၿပီး အစၥလာမ္ ဘာသာဝင္ မြတ္စလင္ ႐ိုဟင္ဂ်ာ ဆိုသူမ်ား လံုးဝရွိမေနပါ။
ဘီစီ ၅ရာစုမွ ေအဒီ ၁၉ ရာစုခန္႔အထိ ျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းတြင္လည္း ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမည္ခံသူမ်ား ရွိမေနပါ။
ျပည္မေဒသ ျမန္မာႏိုင္ငံတဝွမ္းႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ဘက္ျခမ္း ေဒသ ရခိုင္ျပည္နယ္တို႔ အတြင္း ေတြ႕ရွိရသည့္ တိုင္းရင္းေက်ာက္စာ စုစုေပါင္း (၂၀၀၀)ေက်ာ္တြင္လည္း လူမ်ိဳးစုမ်ား မွတ္တမ္း တင္ထားရာ၌ “႐ိုဟင္ဂ်ာ” ဟူေသာ လူမ်ိဳးတုအမည္ လံုးဝမပါရွိပါ။
ျမန္မာ့ေရွးေဟာင္း ရာဇဝင္မ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ လူမ်ိဳး(၁၀၁)ပါး စာရင္းတြင္လည္း ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုသူမ်ားႏွင့္ ဘဂၤလီမြတ္စလင္မ်ား လံုးဝ မပါရွိပါ။
အဂၤလိပ္ ကိုလိုနီလက္ထက္ စစ္ေဆးေကာက္ယူခဲ့ေသာ စစ္တမ္းမ်ား၊ အေရးပိုင္မင္း မွတ္တမ္းမ်ားနွင့္ ရခိုင္ေဒသတြင္း အစီရင္ခံစာ မ်ားတြင္လည္း ႐ိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးအမည္ လံုးဝမပါရွိပါ။
၎ ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမည္ခံထား ၾကသူမ်ားသည္ ခိုးဝင္ ဘဂၤလီမ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္းကို ၁၉၇၅ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ဘဂၤလားသံအမတ္ K.N.Kanser ဆိုသူက ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ၿဗိတိသွ်သံအမတ္ Mr.T.J O'Brien အား ၁၉၇၅ ခုႏွစ္မတိုင္ခင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း တရားမဝင္ ဝင္ေရာက္လာေသာ မိမိတို႔၏ ဘဂၤလားႏိုင္ငံသား အေရအတြက္မွာ (၅၀၀၀၀၀) ငါးသိန္းခန္႔ ရွိေၾကာင္း ေျပာဆိုမႈအား ၿဗိတိသွ်သံအမတ္မွ မွတ္တမ္းတင္ ထားခဲ့ပါသည္။ ထိုမွတ္တမ္းကို ယေန႔တိုင္ လန္ဒန္ၿမိဳ႕ရွိ ေမာ္ကြန္းတိုက္တြင္ သြားေရာက္ ေလ့လာႏိုင္ပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ *အခ်ိန္တန္လွ်င္ အိမ္ျပန္ၾကရမည္* ဟူေသာ ျမန္မာ့ဆို႐ိုး စကားအတိုင္း ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမည္ခံထားၾကသည့္ ခိုးဝင္ဘဂၤလီ မြတ္စလင္မ်ားကို မိမိတို႔ေနရပ္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္သို႔ လည္းေကာင္း၊ ၎တို႔အား လက္သင့္ခံမည့္ မ်ိဳးတူ/မ်ိဳးမတူေသာ တတိယႏိုင္ငံမ်ား သို႔လည္းေကာင္း အခ်ိန္မဆိုင္းဘဲ ျပန္လည္ ပို႔ေဆာင္သင့္ပါေၾကာင္း လက္ရွိအာဏာရ အစိုးရလူႀကီးမင္းမ်ားသို႔ တိုက္တြန္းေတာင္းဆို လုိက္ရပါသည္။
(မိတ္ေဆြအမ်ားေလ့လာရင္းျဖင့္ အသိပညာတိုးတက္ၾကပါေစ။)
Thant Lwin Oo Via
Credit : Phoekhaung (ႏြယ္ခ် ဳိ ဖိုးေခါင္ ရိုးမေတာင္)
Comments